Dora Pejačević | Κροατικό Κλασικό Τραγούδι
Η Dora Pejačević ήταν μια εξέχουσα συνθέτιδα από τα Βαλκάνια, η οποία εισήγαγε τη συμφωνία, το κοντσέρτο και το Κλασικό Τραγούδι στην κροατική μουσική. Παρόλο που το έργο της Pejačević ξεχάστηκε σε μεγάλο βαθμό μετά τον θάνατό της, πρόσφατα έχει γίνει μια επανάκτηση της δημοτικότητά της λόγω του, αυξανόμενου ενδιαφέροντος για τη μουσική δημιουργία των γυναικών.
Γεννημένη στη Βουδαπέστη, η Pejačević ήταν αριστοκρατικής καταγωγής και μικτής κροατικής και ουγγρικής καταγωγής. Η μητέρα της ήταν πιανίστρια και, εκείνη αρχικά της παρείχε την μουσική της εκπαίδευση.
Από μικρή ηλικία, η Pejačević έδειξε το ταλέντο της στη σύνθεση, αν και αντιμετώπισε διαφωνίες με τους γονείς της. Ωστόσο, επέμεινε στη μουσική με συνέπεια, παίρνοντας μαθήματα από διάφορους μουσικούς δασκάλους της εποχής.
Οι περιπλανήσεις της, επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό το έργο της, με τη γερμανική και αυστριακή διανόηση να παίζουν έναν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξή της. Οι συνθέσεις της Pejačević έχουν αναγνωριστεί ως σημαντική προσθήκη στον ύστερο κλασικό ρομαντισμό.
Η Dora Pejacevic ήταν μια συνθέτιδα που, εξέπληξε το μουσικό κόσμο με τις συνθέσεις της κατά τη διάρκεια της αρχής του 20ου αιώνα.
Οι πρώιμες συνθέσεις της ήταν μικροσκοπικές και περιορίζονταν σε μικρότερα είδη, όπως τα πιάνο και τα τραγούδια. Ωστόσο, αργότερα αναζήτησε μεγαλύτερες φόρμες και έγραψε το πρώτο κροατικό κοντσέρτο και την πρώτη κροατική συμφωνία. Οι συνθέσεις της, ήταν πρωτοποριακές για την Κροατία και φυσικά ακόμα πιο πρωτοποριακή η παρουσία των γυναικών στη μουσική – για την εποχή της-.
Εκτός από τη μουσική, η Pejačević είχε μια ιδιαίτερη ευαισθησία και πάθος γενικά για την τέχνη και, είχε ένα αξιόλογο κύκλο γνωριμιών, συμπεριλαμβανομένων του ποιητή Rainer Maria Rilke και του δημοσιογράφου Karl Krause. Πέθανε το 1923, αφήνοντας πίσω της ένα σημαντικό κληροδότημα στον κόσμο της μετά-ρομαντικής σύγχρονης κλασικής μουσικής.
Η Pejačević δημοσίευσε περισσότερα από 100 έργα, ενώ μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2020 είχαν ηχογραφηθεί περισσότερα από 50 από αυτά.
Η Συμφωνία σε φα δίεση ελάσσονα δεν ηχογραφήθηκε μέχρι το 2011, όταν εκτελέστηκε από τη Rheinland-Pfalz Staatsphilharmonie. Στη συνέχεια ηχογραφήθηκε ξανά το 2022, μαζί με το Κοντσέρτο για πιάνο, από τη Συμφωνική Ορχήστρα του BBC υπό τη διεύθυνση του Sakari Oramo.
Yiannis Panagiotakis
Radio Anchor/Program Director