Richard Wagner Ρίχαρντ Βάγκνερ
Ο Richard Wagner (Ρίχαρντ Βάγκνερ) είναι κυρίως γνωστός για τις όπερες του (ή, όπως έγιναν αργότερα γνωστά μερικά από τα μεταγενέστερα έργα του, τα «μουσικά δράματα»). Σε αντίθεση με τους περισσότερους συνθέτες όπερας, ο Βάγκνερ έγραψε τόσο το λιμπρέτο όσο και τη μουσική για κάθε σκηνικό του έργο. Αρχικά καθιερώνοντας τη φήμη του ως συνθέτη έργων στο ρομαντικό πνεύμα των Weber και Meyerbeer, ο Βάγκνερ έφερε επανάσταση στην όπερα μέσω της ιδέας του για το Gesamtkunstwerk («συνολικό έργο τέχνης»), με το οποίο προσπάθησε να συνθέσει το ποιητικό, το οπτικό, το μουσικό και το δραματικό. Ο Βάγκνερ πραγματοποίησε αυτές τις ιδέες πληρέστερα στα πρώτα μισά του κύκλου σε 4 όπερες Der Ring des Nibelungen ( Το δαχτυλίδι του Nibelungen ).
Οι συνθέσεις του, ιδιαίτερα εκείνες της μεταγενέστερης περιόδου , ξεχωρίζουν για τις πολύπλοκες υφές, τις πλούσιες αρμονίες και την ενορχήστρωση με την περίτεχνη χρήση μοτίβων-μουσικών φράσεων που συνδέονται με μεμονωμένους χαρακτήρες, τόπους, ιδέες ή στοιχεία πλοκής. Οι καινοτομίες του στη μουσική γλώσσα, όπως ο ακραίος χρωματισμός και τα γρήγορα μεταβαλλόμενα τονικά κέντρα, επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την ανάπτυξη της κλασικής μουσικής. Το Tristan und Isolde του περιγράφεται μερικές φορές ως το ξεκίνημα της σύγχρονης κλασικής μουσικής.
Εκτός από τις όπερες του, ο Βάγκνερ συνέθεσε σχετικά λίγα μουσικά κομμάτια. Αυτά περιλαμβάνουν μια συμφωνία σε ντο μείζονα (που γράφτηκε σε ηλικία 19 ετών), την Ουβερτούρα του Φάουστ (το μόνο ολοκληρωμένο μέρος μιας προβλεπόμενης συμφωνίας για το θέμα), μερικές οβερτούρες και κομμάτια χορωδίας και πιάνου. Το πιο συνηθισμένο έργο του που δεν είναι απόσπασμα από όπερα είναι το Siegfried Idyll για ορχήστρα δωματίου, το οποίο έχει πολλά κοινά μοτίβα με τον κύκλο Ring . Τα Wesendonck Lieder ερμηνεύονται επίσης συχνά, είτε στην αρχική έκδοση για πιάνο, είτε με συνοδεία ορχήστρας. Πιο σπάνια παίζονται το American Centennial March (1876) και το Das Liebesmahl der Apostel , ένα κομμάτι για ανδρική χορωδία και ορχήστρα που συντέθηκε το 1843.