Κάτια Μπουνιατισβίλι: Khatia Buniatishvili
Khatia Buniatishvili.Η φωτιά στο βλέμμα της που, αντανακλά το πάθος , την βιούμενη ένταση της στιγμής, αυτό που ξεχειλίζει από το υπέρμετρο ταλέντο της όταν ερμηνεύει…
Ο λόγος για την Κάτια Μπουνιατισβίλι
Γεννημένη στις 21 Ιουνίου 1987 στην Τιφλίδα, η Γεωργιανή πιανίστα Khatia Buniatishvili και η μεγαλύτερη αδερφή της Gvantsa μυήθηκαν στο πιάνο σε νεαρή ηλικία από τη μητέρα τους, μια ενθουσιώδη λάτρη της μουσικής. Το να παίζεις με τέσσερα χέρια παραμένει μια από τις αγαπημένες δραστηριότητες των αδερφών. Το εξαιρετικό ταλέντο της Khatia αναγνωρίστηκε όταν ήταν πολύ μικρή. Σε ηλικία έξι ετών, έδωσε το ντεμπούτο της ως σολίστ με ορχήστρα και στη συνέχεια προσκλήθηκε να δώσει παραστάσεις στην Ελβετία, την Ολλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, Βέλγιο, Ιταλία, Αυστρία, Ρωσία, Ισραήλ και ΗΠΑ. Η Khatia προτιμά να μην θεωρείται παιδί-θαύμα:
Πάνω από όλα, θαυμάζει πιανίστες από προηγούμενες γενιές όπως οι Ραχμάνινοφ, Ρίχτερ και Γκουλντ. Θαυμάζει την «αγαπημένη της πιανίστα», Martha Argerich, για τη μοναδικότητά της και, κατά συνέπεια, δεν βλέπει την Argerich ως κάποια που θα έπρεπε να προσπαθήσει να μιμηθεί. Και, δεδομένου ότι θεωρεί τον εαυτό της ως «εξ ολοκλήρου ένα άτομο του 20ου αιώνα», η Khatia δεν ταυτίζεται τόσο πολύ με τους πιανίστες του σήμερα.
Το ζεστό, μερικές φορές λυπητερό παίξιμο της Khatia μπορεί να αντανακλά μια στενή εγγύτητα με τη γεωργιανή λαϊκή μουσική, η οποία, όπως βεβαιώνει, έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη μουσικότητά της. Οι κριτικοί τονίζουν ότι το παίξιμό της έχει μια αύρα κομψής μοναξιάς και μάλιστα μελαγχολίας, κάτι που δεν αισθάνεται ότι είναι αρνητικό χαρακτηριστικό.
«Το πιάνο είναι το πιο μαύρο όργανο», λέει, «σύμβολο της μουσικής μοναξιάς», που ακόμη και ένας πιανίστας πρέπει να συνηθίσει. «Πρέπει να είμαι ψυχολογικά δυνατή και να ξεχάσω την αίθουσα αν θέλω να τη μοιραστώ με το κοινό».
Κατά τη διάρκεια των σπουδών της στο Κρατικό Ωδείο της Τιφλίδας, η Khatia κέρδισε ένα ειδικό βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Horowitz για Νέους Πιανίστες στο Κίεβο το 2003 καθώς και το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό Foundation to Assist Young Georgia Musicians που διοργάνωσε η Elisabeth Leonskaya. Στο διαγωνισμό πιάνου του 2003 στην Τιφλίδα, γνώρισε τον Oleg Maisenberg, ο οποίος την έπεισε να μεταγραφεί στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης. Νικητής του Χάλκινου στον 12ο Διαγωνισμό Πιάνου Άρθουρ Ρουμπινστάιν το 2008, διακρίθηκε επίσης ως η Καλύτερη Ερμηνεύτρια κομματιού του Σοπέν και ως η αγαπημένη του κοινού.
Η Khatia Buniatishvili
έχει δώσει σόλο ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου με αναγνωρισμένους μουσικούς σε διάσημους χώρους όπως το Wigmore Hall του Λονδίνου, το Concertgebouw του Άμστερνταμ και το Musikverein στη Βιέννη. Το 2008 έκανε το ντεμπούτο της στις ΗΠΑ στο Carnegie Hall (Zankel Hall), ερμηνεύοντας το δεύτερο κονσέρτο για πιάνο του Chopin.
Το 2011 η Khatia Buniatishvili έκανε το δισκογραφικό της ντεμπούτο με ένα ρεσιτάλ Liszt στη Sony Classical, ακολουθώντας τώρα την πρώτη της ηχογράφηση συνοδευόμενη από ορχήστρα για ένα άλμπουμ του Σοπέν. Η Khatia Buniatishvili έχει προσκληθεί να παίξει, μεταξύ άλλων, με την Orchester de Paris υπό τον Paavo Järvi, τη Φιλαρμονική του Λος Άντζελες, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης, την Orchester National de France υπό τον Daniele Gatti και τη Philharmonia Orchestra στο Λονδίνο. Συμμετέχει συχνά σε παραστάσεις μουσικής δωματίου: όπως με τον Gidon Kremer, με τον Renaud Capuçon ή επίσης με την αδερφή της Gvantsa
Το 2010 η Khatia έλαβε το βραβείο Borletti-Buitoni Trust και συμπεριλήφθηκε στη σειρά του BBC για Καλλιτέχνες Νέας Γενιάς. Το Vienna Musikverein και το Konzerthaus την υπέδειξαν ως Rising Star για τη σεζόν 2011–12. Μεγάλη διάκριση το 2012, ήταν, η επιλογή της Khatia Buniatishvili ως Καλύτερης Πρωτοεμφανιζόμενης της Χρονιάς στα βραβεία Echo Klassik.
Το 2014 η Khatia έκανε ρεσιτάλ στο Musikverein Vienna, στο Salle-Pleyel στο Παρίσι, στο Carnegie Hall στη Νέα Υόρκη και στο iTunes Festival στο Λονδίνο. Τα κυριότερα σημεία της το 2015 περιλαμβάνουν συναυλίες με τη Ρωσική Εθνική Ορχήστρα στη Φιλαρμόνια του Μονάχου, μια παράσταση στο «Festival de Música» στη Μαδρίτη και μια γερμανική περιοδεία με τον Paavo Järvi και την Orchester de Paris. Το 2016 κέρδισε το διάσημο βραβείο ECHO Klassik για το άλμπουμ της Kaleidoscope. Το 2017 κυκλοφόρησε το τελευταίο της άλμπουμ με το Κοντσέρτο για πιάνο Νο. 2 & 3 του όψιμου ρομαντικού συνθέτη Σεργκέι Ραχμάνινοφ.