Britten & Hindemith Violin Concertos

Η τελευταία κυκλοφορία της Arabella Steinbacher στην εταιρεία Pentatone συνδυάζει δύο εμβληματικά κοντσέρτα για βιολί του 20ού αιώνα των Benjamin Britten και Paul Hindemith. Υπό τη διεύθυνση του Vladimir Jurowski, ο οποίος διευθύνει το Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, η Steinbacher εμβαθύνει σε αυτά τα πολύπλοκα έργα, προσφέροντας ερμηνείες που είναι τόσο τεχνικά επιδέξιες όσο και συναισθηματικά βαθιές.

Κοντσέρτο για βιολί του Μπρίτεν, έργο 15

Το Κοντσέρτο για βιολί (1939) του Britten θεωρείται συχνά ως μια συγκλονιστική αντανάκλαση της αναταραχής της εποχής, καθώς γράφτηκε στα πρόθυρα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι γεμάτο με λυρικά αποσπάσματα που αντιπαρατίθενται με καυστικές δυσαρμονίες, αποκαλύπτοντας τόσο την ομορφιά όσο και τη σύγκρουση. Η ερμηνεία του Steinbacher αποτυπώνει αυτή τη δυαδικότητα εξαιρετικά καλά, παίζοντας με μια εντυπωσιακή ισορροπία μεταξύ των σκοτεινών υπόγειων ρευμάτων του κοντσέρτου και των στιγμών λυρικής ομορφιάς του. Ο τόνος της είναι ζεστός και εκλεπτυσμένος, ιδιαίτερα στο δεύτερο μέρος, όπου περιηγείται στους σαρδόνιους ρυθμούς με ακρίβεια και χάρη.

Ο Vladimir Jurowski και η Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin παρέχουν ένα εξίσου αποχρωματισμένο σκηνικό, αναδεικνύοντας τις ορχηστρικές υφές του Britten χωρίς να υπερκαλύπτουν τη σολίστ. Η προσοχή του Jurowski στη λεπτομέρεια εξασφαλίζει ότι ο περίπλοκος διάλογος μεταξύ σολίστ και ορχήστρας είναι πάντα σαφής, ιδιαίτερα στο δραματικό φινάλε του κοντσέρτου, το οποίο ο Steinbacher εκτελεί με φλογερή ένταση και συναισθηματικό βάθος.

Κοντσέρτο για βιολί του Hindemith

Το Κοντσέρτο για βιολί του Hindemith (1939) αποτελεί μια εντυπωσιακή αντίθεση με το έργο του Britten. Ενώ και τα δύο συντέθηκαν την ίδια χρονιά, το κοντσέρτο του Hindemith είναι πιο δομημένο και λιγότερο φανερά συναισθηματικό. Συχνά περιγράφεται ως πιο αφηρημένο, ωστόσο η αυστηρή δεξιοτεχνία του Hindemith λάμπει στις δυναμικές αλλαγές και τον αρμονικό πλούτο του κοντσέρτου. Η δεξιοτεχνική ικανότητα της Steinbacher είναι σε πλήρη ανάπτυξη εδώ, καθώς αντιμετωπίζει τις τεχνικές προκλήσεις του κοντσέρτου με εμφανή ευκολία. Η ευκρινής άρθρωσή της και η ευαίσθητη φρασεολογία της αναδεικνύουν τη διανοητική αυστηρότητα της γραφής του Hindemith χωρίς να θυσιάζουν την εκφραστικότητα.

Ο Jurowski αποδεικνύει και πάλι τη βαθιά κατανόηση της παρτιτούρας, διασφαλίζοντας ότι η ορχήστρα συμπληρώνει τη σολίστ, αντί να την υπερβαίνει. Το αργό μέρος είναι ιδιαίτερα συναρπαστικό, με το εκφραστικό παίξιμο της Steinbacher να προσθέτει ζεστασιά και φυσικότητα στο συχνά πιο εγκεφαλικό ύφος του Hindemith.

Αυτή η σύζευξη των Britten και Hindemith μπορεί να φαίνεται ασυνήθιστη με την πρώτη ματιά, αλλά οι Steinbacher και Jurowski κάνουν μια πειστική υπόθεση γι’ αυτό. Και τα δύο κοντσέρτα γράφτηκαν σε μια εποχή παγκόσμιας αναταραχής, και τα αντίθετα στυλ τους -η συναισθηματική επείγουσα ανάγκη του Μπρίτεν και η διανοητική αυστηρότητα του Χίντεμιθ- ζωντανεύουν με αξιοσημείωτη ευαισθησία από τους ερμηνευτές. Η δεξιοτεχνία της Steinbacher και στα δύο έργα, σε συνδυασμό με την οξυδερκή διεύθυνση του Jurowski, καθιστούν αυτό το άλμπουμ μια σημαντική συνεισφορά στη δισκογραφία των κοντσέρτων για βιολί.

Με εξαιρετική ποιότητα ήχου και μια λεπτομερή αλλά και ατμοσφαιρική ηχογράφηση από την Pentatone, αυτή η κυκλοφορία είναι απαραίτητη για τους φίλους των κοντσέρτων για βιολί του 20ού αιώνα, προσφέροντας νέα οπτική σε δύο αριστουργήματα που αξίζουν ευρύτερη αναγνώριση.

Yiannis Panagiotakis